sobota, 17 grudnia 2016

Jak poradzić sobie z trudną klasą? 5 sposób na zdyscyplinowanie uczniów.

    Dzisiejszy wpis dotyczy czegoś szczególnie ważnego dla wszystkich nauczycieli – dyscypliny na zajęciach. Samo słowo „dyscyplina” nie kojarzy się zbyt pozytywnie. Ale wbrew temu, wpis poświęcony będzie takiej bardziej „pozytywnej” dyscyplinie.



     Każdy nauczyciel chciałby, aby jego klasa uważnie go słuchała i wykonywała wszystkie zadania w skupieniu i z zaangażowaniem. Niestety, wszyscy wiemy, że rzeczywistość nie jest taka kolorowa. W każdej klasie znajdzie się jeden lub kilku uczniów, którzy swoim zachowaniem zaburzają pracę całej grupy. Co zrobić w takiej sytuacji? Karać? Krzyczeć? Zaprowadzić do dyrektora? Wezwać rodziców? Pomysłów jest wiele. Niektóre działają, inne nie bardzo, dodatkowo stawiając nauczyciela na pozycji osoby, która nie radzi sobie z klasą.



     Czy zdarza się, że tracisz połowę zajęć na uspokajanie rozgadanych uczniów? Masz już dość zwracania im uwagi i nieustannego proszenia o spokój? Pomoże Ci mój krótki poradnik. Zastosuj się do podanych zasad, a gwarantuję, że z czasem Twoje problemy się zmniejszą lub całkiem znikną.





1. Żelazna konsekwencja. To nic nowego, ale niesamowicie skutecznego a zarazem trudnego do wprowadzenia. Jeśli coś powiesz, zrób to. Zawsze. Bez wyjątków. Jeśli tylko uczniowie wyczują, że robisz wyjątki od reguły, od razu to wykorzystają. Mam tu na myśli nie tylko Twoje postępowanie przy karaniu ale też nagradzaniu uczniów. Dotrzymuj danego słowa.



2. Staraj się przewidzieć sytuacje wywołujące zamieszanie w klasie i im zapobiegać. Oczywiście nauczyciel to nie jasnowidz, ale opierając się na własnym doświadczeniu, wiesz mniej więcej, w jakich sytuacjach uczniowie wprowadzają chaos. Ja wyróżniłabym tutaj przede wszystkim momenty podziału na grupy, ustalania kolejności, prac w parach i prac grupowych. Zaplanuj te części lekcji wcześniej i rozwiąż problem, zanim powstanie.

3. Zwróć uwagę, żeby uczniowie zawsze mięli zajęcie. Nie doprowadzaj do sytuacji, kiedy połowa klasy się nudzi. Jak to zrobić? Miej w zanadrzu interesujące ćwiczenia lub zadania dla uczniów pracujących szybciej. Polecam przygotowanie I'm done jar.

4. Mów do uczniów w zrozumiały sposób. Dzieci, szczególnie te młodsze, nie wiedzą co znaczy „nie rozrabiaj”. Używaj konkretnych stwierdzeń, nie tych abstrakcyjnych. Dodatkowo powinny mieć one wydźwięk pozytywny. Przykład: zamiast „nie rozrabiaj” powiedz „Proszę żebyś usiadł na miejscu/skupił się na zadaniu” itp.

5. Użyj gier i zabaw do zdyscyplinowania grupy. Jak? Na początku zajęć zaznacz, że macie określony materiał do zrealizowania. Jeżeli zrobicie to sprawnie i w ciszy, zostanie Wam czasu na zabawę. Daje to dzieciom motywację do skupienia się na pracy i sprawnego ukończenia zadań. Już niebawem na blogu pojawi się wpis o zabawach na koniec lekcji, więc nie będziesz narzekać na brak pomysłów.



Co sądzicie temat motywacyjnych naklejek/tablic itp. ? Korzystacie z takich pomocy? Jak oceniacie ich skuteczność?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz