Jak motywować uczniów do nauki? Temat często kontrowersyjny. Nagradzać? Karać? Dużo wymagać? Opinii jest pewnie tyle, ilu nauczycieli. Ja chciałabym się z Wami podzielić własnym sposobem na motywowanie uczniów.
Uważam, że nauczyciel powinien kształtować wewnętrzną motywację uczniów do nauki, czyli starać się aby sami z siebie chcieli się uczyć. Brzmi utopijnie, co? Kto by tego nie chciał. Ale jak przekonać uczniów, że wiedza ma wartość sama w sobie? Powiedzieć im, że w przyszłości im się to przyda? Że wiedzy nikt im nie odbierze itd.? Nie.
Pokaż im cel. Udowodnij, że to co robią ma sens.
Jak? Przeczytaj kilka moich wskazówek.
1. Znajdź wartościowy dla Twoich uczniów cel. Musisz do tego podejść dość indywidualnie, aby cel miał dla nich sens i był zgodny z ich zainteresowaniami. Warto oczywiście najpierw poznać zainteresowania, marzenia i plany na przyszłość Twoich uczniów. Załóżmy, że jeden z Twoich uczniów chce zostać sławnym piłkarzem.
2. Pokaż im, jak nauka języka przyczyni się do osiągnięcia przez nich celu. Albo lepiej, niech sami się nad tym zastanowią. Przykładowo, dla chłopca, który chce zostać piłkarzem, trenowanie gry w piłkę jest oczywiste. Ale niech pomyśli też o tym, że jeśli chce grać w zagranicznym klubie, powinien znać angielski, żeby się tam porozumieć. Ważne, żeby każdy uczeń potrafił powiedzieć, dlaczego chce się uczyć języka obcego.
3. Pokaż im przykład. Najlepiej konkretną osobę (może to być idol ucznia), która ten cel osiągnęła i udowodnij na tym przykładzie, że konkretna umiejętność jest mu potrzebna. Możecie zrobić lekcję tematyczną o idolach, przy okazji której, okaże się, że nasz piłkarz chcąc poznać kolegów z nowej drużyny musi się dogadać z nimi po angielsku. Niech uczniowie się dowiedzą, jakie korzyści odniosą dzięki swojej wiedzy.
4. Podziel cel na mniejsze kroki. "Nauczę się angielskiego" to dość ambitny i nieco abstrakcyjny cel, który dodatkowo wygląda na bardzo daleki do zrealizowania. Dlatego też, przedstaw swoim uczniom poszczególne kroki, jakie powinni podjąć aby cel zrealizować. Może to być opanowanie czasu Present Simple, nauczenie się jak rozmawiać o swoich zainteresowaniach, albo opanowanie konkretnego zakresu słownictwa, związanego z celem ucznia. Przekonaj ich, że małymi krokami dotrą wszędzie tam, gdzie chcą!
5. Doceniaj! Każdy krok w przód, nawet ten najmniejszy. Zauważaj i chwal podejmowanie inicjatywy przez uczniów.
Jakie Wy stosujecie metody motywowania uczniów? Macie jakieś sprawdzone sposoby? Zapraszam do podzielenia się nimi w komentarzach.
Ma ktoś pomysł, jaki cel przedstawić uczniom, którzy przy ok 8 metodzie otrzymywania soli pytają się po co im to właściwie potrzebne?
OdpowiedzUsuńTrafne pytanie :) Może warto z uczniami przeprowadzić "burzę mózgów" - niech sami zaproponują jakieś oryginalne pomysły?
OdpowiedzUsuń