środa, 11 stycznia 2017

Zjadacze czasu - przepisywanie - jak stworzyć dobrą notatkę dla uczniów

Oczywiście nie unikniesz całkiem przepisywania z tablicy. Tematy lekcji, przykłady, zadania, praca domowa. To w zeszycie znaleźć się musi. Jednak możesz ograniczyć przepisywanie do minimum. Mam tu na myśli szczególnie zapisywanie do zeszytu "notatek z lekcji".

Na początku swojej pracy w podstawówce chciałam przekazać swoim uczniom jak najwięcej informacji. Przez to tworzyłam dość obszerne notatki i pilnowałam ich zapisywania do zeszytu. Chciałam, żeby w każdej chwili mogli sięgnąć do zeszytu i na podstawie zawartych tam informacji, rozwiązywać zadania. Mogłam oczywiście rozdać uczniom ksero notatki do wklejenia, ale wtedy nikt by do niej nie zajrzał. Wydawało mi się, że jak uczniowie będą przepisywać, to zawsze coś im w głowach zostanie. Rezultat był taki, że traciłam na to mnóstwo czasu, przez co mniej go było na ćwiczenia praktyczne. Poza tym, uczniowie marudzili, że tak dużo muszą pisać. Prawda jest taka, że w większości podręczników znajdują się niezbędne wiadomości z zakresu np. gramatyki. W końcu przemyślałam sprawę, pogrzebałam w Internecie i obszerne notatki o zastosowaniu czasu Present Simple i tym podobnych wylądowały w koszu. 

 Znalazłam kilka interesujących metod sporządzania dobrych notatek, ale jedna z nich szczególnie przypadła mi do gustu. Mam tu na myśli metodę Map Myśli. W tej metodzie wykorzystujemy elementy graficzne - rysunki, schematy, różne kolory. 

Wypróbowałam metodę. Tworzę notatkę, która ma postać graficzną, powielam i rozdaję uczniom (czasem rysuję na tablicy, ale tylko kiedy nie jest to zbyt skomplikowane). Czasem wspólnie tworzymy notatkę, wykorzystując na lekcji "burzę mózgów". Bardzo ważne jest, aby notatkę dokładnie omówić, żeby wszyscy zrozumieli logiczne połączenia poszczególnych elementów. Odkąd zaczęłam korzystać z  tej metody notowania, zauważyłam, że uczniom łatwiej idzie zapamiętywanie wiadomości. Kojarzą je z konkretnymi przykładami graficznymi (szczególnie jeżeli wykorzystuję zabawne obrazki do tworzenia notatek). Poza tym, nie odstraszają one tak, jak cała strona zapisana maczkiem. 

Przykładową notatkę, dotyczącą angielskich przyimków, wykonaną tą metodą znajdziesz TUTAJ
 

Wpadłam w Internecie na e-book Katarzyny Szafranowskiej, która objaśnia 5 metod notowania, w tym metodę Map Myśli. Wyjaśnia ona jak stosować tę metodę:
"Połóż kartkę w układzie poziomym. W środku, drukowanymi literami zapisz temat/główną
ideę i dodaj prosty rysunek, który kojarzy Ci się z tematem. Od tego centrum wyprowadź
linie, na których umieśćówne zagadnienia. Pisz nad linią i zapisuj tylko to, co jest
najważniejsze: słowa-klucze. Linie rysuj, używając co najmniej 3 kolorów. Nad liniami
dodawaj rysunki, które ułatwią zapamiętanie treści notatki."

Wg autorki, metoda ma liczne plusy:
"- jest metodą zarówno notowania jak i podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów i tworzenia rozwiązań, zapamiętywania, planowania i organizowania, zarządzania czasem,
prezentowania i wiele innych
- angażuje obie półkule mózgu w pełni
- podnosi poziom inteligencji logicznej i kreatywnej
- oszczędza od 50% do 90% czasu samego notowania
- oszczędza 90% czasu nauki i powtórek".

 Czy Wam też zdarza się wykorzystywać tego typu notatki w swoich klasach?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz