niedziela, 22 stycznia 2017

Walentynkowa misja specjalna - funtastyczny pomysł na lekcję walentynkową

Tematyka walentynkowa wciąż rządzi na blogu. Tym razem cała misja tematyczna związana z tym wyjątkowym, słitaśnie serduszkowym dniem ;)
Ogólnie o samym pomyśle wykorzystania misji tematycznych na angielskim oraz podstawowych zasadach, pisałam TUTAJ.

Dziś propozycja walentynkowej misji:

Na ratunek księżniczce!

Zaczynamy od wprowadzenia uczniów w klimat zabawy opowiadając im historię o księżniczce (ew. księciu, jeżeli nauczycielem jest mężczyzna), zaklętej w żabę. Ja wykorzystałam fragment baśni i nieco go zmodyfikowałam na potrzeby zabawy.

Historia: Za dawnych czasów, kiedy to jeszcze życzenia mogły się spełnić przez czary, żył król, który miał dwie bardzo ładne córki, ale najmłodsza była tak ładna, że nawet słońce, które tyle piękności widziało, dziwiło się, ilekroć ona zwróciła doń buzię. Nieopodal królewskiego zamku leżał wielki, ciemny las, a w lesie, pod starą lipą,mieszkała czarownica. Wiedźma nie znosiła niczego, co było piękne, bo sama była okrutnie brzydka. Pewnego dnia natknęła się na królewskie córki, spacerujące po lesie i zbierające jagody. Kiedy ujrzała przepiękną dziewczynkę, od razu ją znienawidziła i postanowiła ukarać ją za jej piękno. Zła czarownica rzuciła na księżniczkę potężny czar, który zmienił ją w żabę. Siostra księżniczki zabrała ją do zamku, do nadwornego maga, który mógł im pomóc. Okazało się jednak, że zaklęcie może zdjąć jedynie wypicie czarodziejskiego eliksiru. Zamkowy mag miał przepis na eliksir, ale był on napisany w starodawnym i zapomnianym już języku. Do jego odczytania potrzebny był specjalny zwój, ukryty gdzieś w głębinach ciemnego lasu. Jednak kochająca siostra postanowiła za wszelką cenę uratować księżniczkę. Zwołała wszystkich przyjaciół z zamku i wspólnie wyruszyli na poszukiwania zwoju...

Potrzebne materiały: zaszyfrowany przepis na eliksir, klucz do szyfru, 3 butelki, w których umieścisz różne "ciecze" (różnokolorowe soki, napoje, wodę itp.), odrobina cukru w słoiczku lub pojemniczku (składniki eliksiru powinny mieć etykietki - wydrukujesz je stąd), szklanka, łyżka i łyżeczka, maska żaby ( np. taka), kartki a4 (mogą być zapisane lub zadrukowane) do stworzenia mostu, karty do zadań (wszystkie poniżej, gotowe do wydrukowania).

Nauczyciel wciela się w rolę zaczarowanej w żabę księżniczki (lub księcia), wkładając maskę. Uczniowie wykonują zadania, aby odnaleźć wszystkie składniki i przygotować magiczny eliksir.

Zadanie 1 - odszukanie zwoju -  przed lekcją w klasie, ukryj dobrze klucz do szyfru zwanego "czekoladką" - pobierzesz go stąd (więcej na ten temat znajdziesz w tym wpisie). Daj uczniom przepis na eliksir w postaci zaszyfrowanej wiadomości (gotowy zaszyfrowany przepis możesz pobrać TUTAJ, a TU tekst przepisu). Zadaniem grupy jest odnaleźć klucz do szyfru i rozkodować przepis.

Zadanie 2 - zdobycie składników potrzebnych do przyrządzenia eliksiru - na eliksir składają się cztery elementy, każdy z nich można zdobyć wykonując jakieś zadanie:

- pierwszy element - aby go otrzymać uczniowie muszą rozwiązać 5 zagadek, które wyłowią z zaklętego stawu (wykorzystujemy zabawę w heart fishing - opis i gotowe zagadki TUTAJ), jeżeli wykonają zadanie, dostają jeden ze składników,


- drugi element - przejście po kapryśnym moście - kapryśny most (kartki poukładane obok siebie w linii) zawali się, jeśli będziesz po nim szedł normalnie. Aby bezpiecznie po nim przejść, uczeń musi wylosować kartę z instrukcją, w jaki sposób iść po moście (np. tańcząc, skacząc na jednej nodze itp. - karty możesz pobrać TUTAJ). Na drugim końcu mostu czeka kolejny składnik eliksiru,

- trzeci element - zadanie pustelnika - jeżeli uczniowie odpowiedzą na wszystkie pytania pustelnika, zdobędą kolejny składnik, kartę z pytaniami znajdziesz TUTAJ,

- czwarty element - ma go zamkowy skarbnik, pomóżcie mu w jego matematycznej łamigłówce,a w zamian on da Wam to, czego potrzebujecie. Propozycje łamigłówek zaczerpnięte ze strony http://idealistmom.com/, możecie pobrać STĄD ). 

Zadanie 3 - sporządzenie eliksiru - uczniowie, wykorzystując zdobyte składniki i rozszyfrowany przepis, przygotowują magiczny eliksir, który ma odczarować księżniczkę.

 Uwaga! Zadaniem nauczyciela będzie go wypić, więc zadbajcie o to, by kolorowe "ciecze" w butelkach były także smaczne ;)

Dajcie znać, czy udało Wam się odczarować księżniczkę!

2 komentarze:

  1. Witam,
    Wiadomość zaszyfrowana jest niezgodna z kluczem. Błąd jest w literach t,u,y. Czy jest możliwość poprawienia na blogu tak aby wydrukować poprawnie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście, nie zauważyłam, a są różnice pomiędzy umiejscowieniem tych liter w różnych wersjach klucza. Klucz wg którego szyfrowana jest wiadomość jest dostępny pod tym linkiem
    https://drive.google.com/open?id=0BwH7Tq5A9Go2ZmdDcUFPbXgtVUE

    Post poprawiony :)

    OdpowiedzUsuń