poniedziałek, 6 lutego 2017

Five senses - lekcja angielskiego o zmysłach

Follow my blog with Bloglovin

Dzisiejszy post, jest pierwszym z serii postów o zmysłach człowieka. W części podręczników do języka angielskiego, wykorzystywanych w klasach 1- 3, spotkałam się z lekcjami na temat zmysłów. Często były to jedynie dodatkowe lekcje, przy tematach o częściach ciała itp. Ja jednak zawsze rozwijałam ten temat, bo mnóstwo pomysłów nasuwa się, kiedy chcemy nauczyć dzieciaki czegoś o zmysłach.
 W dzisiejszym poście znajdziecie pomysły na zabawy i zajęcia, które dotyczą wszystkich zmysłów. W następnych postach odniosę się już do konkretnych zdolności człowieka. 

Oczywiście musimy zacząć od przedstawienia uczniom wszystkich zmysłów. Pomogą Wam w tym przygotowane flashcards, które pobierzecie TUTAJ
Polecam także wykorzystanie rewelacyjnego filmiku na temat zmysłów, stworzonego specjalnie dla dzieci. W tym video, dr Binocs wyjaśnia działanie zmysłów - znajdziecie je na YouTube.

Aby utrwalić nazwy poszczególnych zmysłów, proponuję wykorzystać popularną zabawę "What's missing?".

Gra "What's missing?"


Potrzebne materiały: karty obrazkowe, magnesy.

Przebieg gry: na tablicy umieszczamy wszystkie karty obrazkowe tak, aby uczniowie widzieli, co jest na obrazkach. Następnie prosimy klasę o zamknięcie oczu i obracamy jedną z kart obrazkiem do tablicy. Zadaniem uczniów jest odgadnąć, czego brakuje. Jeśli im się uda, znów prosimy o zamknięcie oczu i odwracamy kolejną kartę. Teraz uczniowie muszą odgadnąć dwie brakujące karty. Grę kontynuujemy aż odwrócimy wszystkie karty. 


Aby uczniowie poćwiczyli, jakimi zmysłami rozpoznajemy poszczególne rzeczy proponuję wykorzystanie dwóch zabaw:

1. Five senses sorting game


Potrzebne materiały: karta pracy oraz małe karty obrazkowe dla każdego ucznia, jedna plansza z kołem na parę uczniów oraz ołówek i spinacz. Materiały gotowe do pobrania znajdziecie na Pintereście pod TYM linkiem.

Przebieg gry: uczniowie graja w parach. po kolei losują (kręcąc spinaczem na planszy), jeden ze zmysłów. Ze swoich kart obrazkowych, wybierają rzecz, którą mogą rozpoznać tym zmysłem i wklejają ją na kartę pracy. Wygrywa uczeń, który jako pierwszy uzupełni całą kartę. 

2. Krzesełka 


Potrzebne materiały: krzesła, kartki z obrazkami lub słowami dla wszystkich uczniów. Darmowe i gotowe do wydrukowania karty do gry o zmysłach znajdziesz TUTAJ
 
Przebieg gry: dokładny przebieg zabawy opisałam w TYM poście.  
Jednak w przypadku gry ze zmysłami, zasady są nieco zmodyfikowane. Nie mówimy nazwy rzeczy, która znajduje się na karcie do gry, a nazwę zmysłu, którym tę rzecz można rozpoznać. Na przykład: osoba stojąca mówi "taste", wówczas wszyscy uczniowie, które na swoich kartach mają coś do jedzenia lub picia, wstają. 
Istotne jest to, że niektóre rzeczy znajdujące się na kartach, możemy rozpoznać różnymi zmysłami. Hamburgera możemy zarówno posmakować, jak i poczuć jego zapach. Możemy go też zobaczyć. Warto przed rozpoczęciem gry, umówić się z grupą, jak traktujemy takie sytuacje. Czy przyporządkujemy każdej rzeczy na karcie tylko jeden ze zmysłów, którym ją poznajemy (ten najbardziej kojarzący się), czy może wstajemy w przypadku wszystkich zmysłów, którymi możemy rozpoznać daną rzecz.

Już niebawem kolejne części serii, zapraszam do śledzenia bloga i komentowania postów!
Poznajemy zmysł smaku - zabawy do utrwalenia nazw smaków i produktów spożywczych


4 komentarze:

  1. cieszę się, że do Ciebie trafiłam. Sama skończyłam filologię, ale tłumaczeniówkę i kompletnie nie potrafię odnależź się w takich zabawach! Przydadzą mi się pomysły na "pracę " z córką :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pozwoliłam sobie udostępnić adres tego bloga w grupie uczących angielskiego, do której należę. Tego właśnie szukałam,by moje lekcje z 7-latką wreszcie stały się naprawdę ciekawe zarówno dla niej jak i dla mnie <3 Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń