poniedziałek, 20 lutego 2017

Five senses - touch. Poznajemy zmysł dotyku

 Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, bardzo ważna jest nauka z wykorzystaniem wszystkich zmysłów. Przyswajają one wtedy wiedzę szybciej i zapamiętują na dłużej. Dodatkowo nauka staje się dla nich dużo bardziej interesująca, kiedy mogą  brać udział w grach sensorycznych. Ogólnie o zmysłach i nauce słówek z nimi związanych pisałam TUTAJ. W TYM wpisie znajdziecie zajęcia o smaku, a dziś na blogu zmysł dotyku. 

Moim zdanie jest zdecydowanie zaniedbywany zmysł w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Na zajęciach wykorzystujemy głównie słuch i wzrok, pomijając pozostałe zmysły, które jednak mogą nam bardzo pomóc urozmaicić zajęcia. 

Wprowadzenie słownictwa

 Aby wykorzystać zmysł dotyku na lekcjach angielskiego, zaczynam zawsze od wprowadzenia przymiotników, określających odczucia związane z dotykiem (np. puszysty, gładki, twardy). Do tego celu używam pudełek  (np. po chusteczkach higienicznych) lub papierowych torebek, w których umieszczam przedmioty o różnych powierzchniach (gładkich, futrzastych,ostrych itd.). Zadaniem uczniów jest, używając tylko dotyku, określić, jaką powierzchnię czują. Wtedy poznają angielskie przymiotniki, które nazywają ich odczucia. Flashcards z tymi określeniami, umieszczamy obok poszczególnych pudełek. 

Potrzebne materiały: pudełka lub papierowe torebki - 6 sztuk, 
 karty obrazkowe - możesz je pobrać TUTAJ,
dowolne przedmioty o różnych powierzchniach (ja wykorzystuję głównie kulki lub piłki z różnych materiałów -  piłka tenisowa lub pluszak (furry), piłeczka golfowa lub gumowa piłeczka z wypustkami (bumpy), metalowa lub szklana kuleczka (smooth), kamień lub kulka z folii aluminiowej (rough), gąbka lub piankowa piłeczka (soft), kauczuk (hard)),

Utrwalenie słownictwa


Aby utrwalić słownictwo związane ze zmysłem dotyku wykorzystuję zwykle kilka zabaw:

1. Find something ...


Potrzebne materiały: karty pracy (po jednej dla każdej grupy), przedmioty o różnych powierzchniach poukrywane w klasie lub będące jej wyposażeniem, słowniki.

 Przebieg zabawy: klasę dzielimy na 3-4 grupy, każda z grup dostaje kartę pracy. Zadaniem każdej z grup jest odnaleźć i zapisać w tabeli, nazwy jak największej liczby rzeczy o poszczególnych powierzchniach. Oczywiście czas na to zadanie jest ograniczony. Wygrywa grupa, która zgromadzi najwięcej nazw, prawidłowo przyporządkowanych. 
Gotową tabelę znajdziesz TU

2. I write what i feel


Potrzebne materiały: kartki z wyrazami wyklejonymi różnymi technikami, materiałami o różnych powierzchniach, czyste kartki do zapisania pełnych zdań, opaski na oczy (szaliki lub inne części garderoby do zawiązania oczu), markery.

Każda z kart zawiera fragment niedokończonego zdania "I feel something", wyrazy wykonane z innych materiałów (np. wyklejone z pianki, folii aluminiowej, gąbki, wacików kosmetycznych, drucików kreatywnych, waty, patyków, filcu, napisane farbami witrażowymi, żwirkiem, piaskiem, brokatem... możliwości są miliony). Ważne jest aby wyrazy dla jednej grupy miały podobną powierzchnię (np. szorstką).

Przebieg gry: klasę dzielimy na 3-4 grupy, wszystkich gromadzimy na jednym końcu klasy, na drugim umieszczamy na ławkach odwrócone karty z pierwszym słowem zdania. Każda z grup typuje pierwszego gracza, którego zadaniem jest podejść z zawiązanymi oczami do stolika (prowadzi go inny członek grupy, który później wraca na swoje miejsce). Kiedy gracze z każdej z grup znajdą się przy stoliku, na słowo START, odwracają kartki i dotykając liter, starają się odczytać wyrazy, dodatkowo zwracają uwagę na powierzchnię, jakiej dotykają. Kiedy już odczytają wyraz, odwracają kartkę, zdejmują opaskę i wracają do grupy. Tam na czystej kartce zapisują to, co "odczytali". Następnie, kolejny gracz podchodzi do stolika i odczytuje w ten sposób drugą kartę. W przypadku młodszych dzieci słowo "something" warto podzielić na połowę, tak aby uczniom łatwiej było zapamiętać. Kiedy grupy zapiszą fragment zdania, muszą je dokończyć - ostatnim wyrazem jest przymiotnik, którym określiliby powierzchnię materiału, z którego wykonany był napis. 
Przykład: jedna z grup dotykała wyrazów wyciętych z gąbki, jej zdaniem będzie zatem "I feel something soft".

Wygrywa grupa, która najszybciej wykona zadanie.


* Obie zabawy możemy przeprowadzić w formie rywalizacji pomiędzy grupami - przyznawać punkty za szybkość wykonania i nagrodzić zwycięzców. Pomysły na nagrody, które bardzo spodobają się Twoim uczniom, a Ciebie nie będą nic kosztować, znajdziesz TUTAJ

Gra na zakończenie lekcji


 Na koniec zabawa, dzięki której emocje trochę opadną, a uczniowie się wyciszą. 
Siadamy w kole, kilkoro uczniów dostaje piłki/kulki z różnych materiałów. Nauczyciel włącza muzykę - w tym czasie dzieci przekazują sobie kolejno piłki. Kiedy muzyka się zatrzyma, uczniowie, którzy mają w rękach piłki, powinni podać chociaż jeden przymiotnik, opisujący powierzchnię, jakiej dotykają.

Praca domowa

Kiedy przeprowadzam takie zajęcia, zadaję uczniom pracę domową, dzięki której mogą w domu powtórzyć poznane słownictwo. Każdy dostaje kartę pracy "My hand can feel", na której ma za zadanie nakleić różne rzeczy, które określiłby poszczególnymi przymiotnikami. Wierzcie mi, dzieciaki podchodzą do zadania bardzo pomysłowo!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz