czwartek, 9 lutego 2017

Five senses - taste. Poznajemy zmysł smaku.

 Czy wiedzieliście, że głód wyczula nasz język na smaki? 

Zasada ta nie dotyczy smaku gorzkiego. Niezależnie od tego, jak pełny jest nasz żołądek, wyczuwamy go zawsze, nawet w najmniejszych stężeniach. Poza tym smak pomaga nam w rozpoznawaniu produktów szkodliwych i zepsutych. 
Nasza percepcja smaku może być nieco modyfikowana przez użycie innych zmysłów. Smak może się zmieniać ze względu na zapach, teksturę, temperaturę czy twardość lub chrupkość produktów. Nie wspominając już, że zdarza nam się "jeść oczami" - wygląd jedzenia też ma znaczenie
. Proponuję wykonać małe ćwiczenie, żeby udowodnić to Waszym uczniom. Spróbujcie zjeść cytrynę przy zatkanym nosie i zamkniętych oczach. Odłączenie działania dwóch innych zmysłów powoduje, że osłabia się nasza percepcja smakowa.
To dzięki niemu jesteśmy w stanie delektować się potrawami, ale również jesteśmy w stanie wyczuć potencjalnie szkodliwe produkty. Zmysł smaku powiązany jest ze zmysłem węchu, a nawet ze wzrokiem. Jak wiadomo najpierw jemy oczami, dopiero potem czujemy zapach, a na samym końcu smak. Za odbieranie bodźców smakowych odpowiedzialne są komórki znajdujące się w kubkach smakowych.

http://bonavita.pl/kubki-smakowe-na-jezyku-funkcje-rodzaje-i-ciekawostki
Jak zapewne wiecie, kubki smakowe człowieka rozpoznają 4 podstawowe smaki - gorzki, słony, kwaśny i słony (ostatnio wyodrębniono jeszcze smak umami, jednak tym się nie będziemy zajmować).

Przedstawienie smaków - tworzymy projekt jamy ustnej ;)

Dziś nieco nietypowy sposób na przedstawienie nowego słownictwa. Pomysł został zaczerpnięty z jednego z blogów, znalezionych na Pintereście - zdjęcie zaczerpnięte z tego właśnie bloga. Moi uczniowie podeszli do projektu bardzo entuzjastycznie i mieli mnóstwo zabawy przy jego wykonywaniu. Do naszej jamy ustnej wykorzystaliśmy czerwone arkusze papieru oraz styropianowe wytłaczanki z jajek. Po wszystkim, jama ustna dekoruje naszą klasę, a dzieci pamiętają nazwy wszystkich smaków. 

Dla tych, którzy nie mają czasu na takie zabawy, przygotowałam kartę z graficznym przedstawieniem smaków. Możecie ją pobrać TUTAJ

Do utrwalenie nazw smaków oraz nazw niektórych produktów spożywczych wykorzystuję zazwyczaj dwie zabawy:


Owocowa ciuciubabka




Jest to gra z zawiązanymi oczami. Przy wykorzystaniu tego typu gier bardzo ważne jest, aby nauczyciel upewnił, że jego uczniowie nie mają problemu z zawiązywaniem oczu. Niektóre dzieci bardzo chętnie biorą udział w tego typu zabawach, jednak część dzieci w wieku przedszkolnym boi się ciemności, lub niepewnie czuje się z zawiązanymi oczami. Ze względu na to, nie polecam wykorzystywania gier z zawiązanymi oczami w grupach dzieci 4-5-letnich. W żadnym przypadku nie zmuszajmy też uczniów do brania udziału w takich grach, jeżeli nie mają na to ochoty.Upewnijcie się też, czy dzieciaki nie mają alergii pokarmowych.



Potrzebne materiały:  produkty spożywcze – owoce, warzywa, orzechy i inne, obrane i pokrojone na małe kawałki.



Przebieg gry: nauczyciel zawiązuje oczy jednemu z uczniów i podaje mu do zjedzenia (lub tylko posmakowania) jeden z produktów. Zadaniem ucznia jest określić, jaki smak wyczuwa oraz jaki produkt został mu podany. 

* Po zabawie, warto aby uczniowie zapisali nazwy produktów przy odpowiednich smakach. My wykorzystujemy do tego arkusz brystolu podzielony na 4 części podpisane poszczególnymi smakami, a następnie wieszamy go na ścianie w klasie.




Touch something…




Gra odpowiednia dla uczniów nawet od 4 lat. Nie wymaga zdolności pisania ani czytania. Idealnie nadaje się na zakończenie zajęć, kiedy zostało nam kilka minut czasu (zbyt długa zabawa, znudzi się dzieciom).


Potrzebne materiały:  karty obrazkowe lub wyrazowe ze smakami (gotowe pobierzesz TUTAJ), ewentualnie karty obrazkowe z produktami spożywczymi.

Przebieg gry: karty ze smakami przyczepiamy w różnych miejscach w klasie. Nauczyciel wypowiada nazwy produktów spożywczych, a zadaniem grupy jest podbiec do karty z odpowiednim smakiem (np. nauczyciel mówi HONEY, uczniowie muszą podbiec do karty SWEET). Kiedy uczniowie poznają już dobrze zasady gry, mogą sami wydawać polecenia według ustalonej kolejności.



Polecam także wykorzystanie zabawy It's raining, której opis znajdziecie w TYM POŚCIE. Wystarczy karty z pogodą zastąpić kartami obrazkowymi ze smakami lub produktami spożywczymi (wówczas nauczyciel mówi nazwy smaków, a dzieci odnajdują produkt spożywczy o tym smaku).
Kubki smakowe – ciekawostki Dorosły człowiek ma około 10000 kubków smakowych. Kubki smakowe są wrażliwsze u kobiet w ciąży. Wrażliwość na smaki, przede wszystkim gorzki i słodki, jest różna u każdego człowieka, ponieważ jest to uwarunkowane genetycznie. Liczba kubków smakowych zmniejsza się z wiekiem. Istnieje choroba, polegająca na utracie zdolności odczuwania smaku – aguezja.

http://bonavita.pl/kubki-smakowe-na-jezyku-funkcje-rodzaje-i-ciekawostki
Kubki smakowe – ciekawostki Dorosły człowiek ma około 10000 kubków smakowych. Kubki smakowe są wrażliwsze u kobiet w ciąży. Wrażliwość na smaki, przede wszystkim gorzki i słodki, jest różna u każdego człowieka, ponieważ jest to uwarunkowane genetycznie. Liczba kubków smakowych zmniejsza się z wiekiem. Istnieje choroba, polegająca na utracie zdolności odczuwania smaku – aguezja.

http://bonavita.pl/kubki-smakowe-na-jezyku-funkcje-rodzaje-i-ciekawostki
Kubki smakowe – ciekawostki Dorosły człowiek ma około 10000 kubków smakowych. Kubki smakowe są wrażliwsze u kobiet w ciąży. Wrażliwość na smaki, przede wszystkim gorzki i słodki, jest różna u każdego człowieka, ponieważ jest to uwarunkowane genetycznie. Liczba kubków smakowych zmniejsza się z wiekiem. Istnieje choroba, polegająca na utracie zdolności odczuwania smaku – aguezja.

http://bonavita.pl/kubki-smakowe-na-jezyku-funkcje-rodzaje-i-ciekawostk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz