czwartek, 20 lipca 2017

Icebreakers - czyli jak zintegrować klasę na początku roku szkolnego

 Wakacje w pełni, ale na pewno część nauczycieli już myśli o nowym roku szkolnym. Z pewnością wśród Was są nauczyciele-wychowawcy, którym szczególnie ten post powinien się przydać. Zabawy opisane poniżej, świetnie sprawdzają się jako "integratory" nowopowstałych grup, ale także jako "łagodne" wejście w rok szkolny, dla uczniów, którzy się już znają. Można je wykorzystać nie tylko na angielskim, czy każdym innym obcym języku, ale także na godzinie wychowawczej.




 Zabawy integracyjne na pierwsze dni w szkole


Toilet Paper game


Gra dla uczniów w różnym wieku (może mieć różny poziom trudności), począwszy od 4 klasy

Dzięki zatosowaniu papieru toaletowego gra staje się bardzo zabawna. Jest też nieco "tajemnicza", ponieważ  na początku nie zdradzamy uczniom wszystkich szczegółów i zaskakująca, gdy grupa dowiaduje się o co chodzi. Do rzeczy:
Podajemy jednemu uczniowi rolkę papieru toaletowego i prosimy, aby urwał dla siebie dowolną ilość listków. Uczeń przekazuje rolkę dalej i każdy po kolei urywa listki. Kiedy rolka wróci do nauczyciela, objaśniamy, że teraz zadaniem uczniów jest na każdym z listków napisać jedną rzecz na swój temat.
 Jeżeli grupa jeszcze się nie zna, mogą to być dowolne rzeczy (można przypomnieć i przećwiczyć np. konstrukcje "I'm interested in", "I'm good at", "I like" itp.). Jeżeli to jest kolejny rok razem dla klasy, warto poprosić, aby uczniowie napisali coś, czego na ich temat koledzy jeszcze nie wiedzą. Może czegoś nowego się nauczyli, spróbowali, lub odwiedzili owe miejsce w trakcie wakacji. 

M&M's game

 
Do zabawy potrzebujemy paczki kolorowych cukierków (M&M's, Skittles itp.). Każdy kolor będzie symbolizował inną kategorię pytania. Uczniowie po kolei wybierają cukierka i opowiadają coś o sobie. 
TUTAJ pobierzecie przykładowe kategorie do gry 


Rzędy i stada


Dzięki tej zabawie, uczniowie sami odkrywają różne informacje o sobie. Aby wykonać zadania, muszą dowiedzieć się różnych szczegółów na temat innych osób, w ograniczonym czasie. Uczniowie ustawiają się w rzędach lub w grupkach, zgodnie z odpowiednią kolejnością, zależną od polecenia nauczyciela. Przykładowe polecenia: ustawcie się 
- w rzędzie wg kolejności alfabetycznej imion/nazwisk,
- w rzędzie wg kolejności urodzin,
- w grupie wg ulubionego koloru,
- w grupie wg zwierząt domowych, jakie macie,
- w grupie wg liczby rodzeństwa,
- w grupie wg koloru oczu, ulubionej pory roku itd.

* Gra ma również inny wariant:
rozdajemy uczniom karteczki z wyrazami (ew. obrazkami - dla młodszych dzieci) - karteczek nie wolno pokazywać innym. Każda kartka powinna należeć do jednej grupy (np. zwierzęta, przedmioty szkolne, meble, sporty itd.). Na znak nauczyciela, uczniowie wstają i zadają sobie pytania tak, aby odnaleźć wszystkich, którzy należą do tej samej grupy. 

Kręgi


Uczniów dzielimy na dwie równe grupy. Jedna z nich tworzy koło, druga tworzy koło w środku pierwszego, twarzami do osób w zewnętrznym kole tak, aby uczniowie byli mogli ze sobą rozmawiać. Uczniowie stojący twarzą w twarz, zadają sobie pytania i starają się zapamiętać uzyskane informacje (mają na to ograniczony czas - powiedzmy 40 sekund), następnie koło wewnętrzne przesuwa się o jedną osobę w prawo itd. 
Na koniec wspólnie staramy się opowiedzieć jak najwięcej rzeczy o każdej osobie z klasy.

2 prawdy i kłamstwo


Gra dla bardziej zaawansownych uczniów - polecam szczególnie dla liceum  ew. gimnazjum

Zadaniem każdego gracza jest opowiedzieć o sobie 3 historie - dwie z nich mają być prawdziwe (choć dobrze, aby brzialy nieprawdopodobnie), jedna powinna być kłamstwem. Oczywiście zadaniem reszty grupy jest odgadnąć, co jest kłamstwem. 

Interesujące Imię


Zabawa dla nowych grup, gdzie uczniowie nie znają swoich imion.

Siadamy w kole, prosimy uczniów, aby wymyślili przymiotniki, które zaczynają się na tę samą literę na którą zaczyna się ich imię (chodzi  o wymowę, nie pisownię). Rozpoczyna nauczyciel, mówi przymiotnik i swoje imię (np. Lovely Lidia). Osoba po prawej stronie ma za zadanie powtórzyć to, co powiedział nauczyciel i dodać swój przymiotnik i imię. Kolejne osoby mają coraz trudniejsze zadanie, więcej przymiotników i imion do powtórzenia. Można oczywiście sobie pomagać, szczególnie jeśli klasa liczy 25 osób  :)






2 komentarze: