środa, 10 maja 2017

Angielski części mowy cz. 1 - PRZYMIOTNIKI - materiały do nauki oraz gry do utrwalenia

Dziś pierwszy wpis z serii "Angielskie część mowy", który poświęciłam przymiotnikom. Zauważyłam, że wielu uczniów ma problem z rozpoznawaniem części mowy. Generalnie tę wiedzę uczniowie wynoszą z lekcji języka polskiego, ale różnie to bywa. Zdarzają się dzieciaki, które nie potrafią powiedzieć, na jakie pytanie odpowiada rzeczownik :/  
Dodatkowo chciałam, aby moi uczniowie znali angielskie nazwy części mowy. Szczególnie dlatego, że w wielu zadaniach, które rozwiązujemy pojawiają się polecenia po angielsku i zawierają one właśnie nazwy części mowy. W związku z tym opracowałam krótkie scenariusze lekcji do nauki o  częściach mowy.

Adjectives - przymiotniki - scenariusz zajęć z języka angielskiego


1. Na początek polecam przypomnienie wiadmości z języka polskiego - na jakie pytanie odpowiada przymiotnik, co określa itp. oraz burzę mózgów - niech uczniowie podadzą jak najwięcej angielskich przymiotników, które nauczyciel zapisze na tablicy.

2.  Przedstawiamy uczniom różne kategorie przymiotników, wraz z ich przykładami. Można je wypisać na tablicy, lub  posłużyć się gotowymi plakatami, które pobierzecie TUTAJ. Następnie, wszystkie wypisane w czasie burzy mózgów przymiotniki, uczniowie przyporządkowują do poznanych kategorii. 

3. Zabawa "I spy" nieco inaczej
Zapewne znacie zabawę "I spy", w której dzieci szukają ukrytych obrazków lub słów zapisanych na kartce. Ja proponuję nieco inną, bardziej "aktywną" wersję gry:
Jeden z uczniów wybiera sobie jakiś przedmiot znajdujący się w klasie i zapisuje jego nazwę na kartce. Mówi zdanie z jednym przymiotnikiem, który go opisuje (np. It's red.). Pozostali uczniowie ustawiają się w szeregu. Każdy z nich, po kolei zadaje jedno pytanie o przedmiot (np. Is it big?). Kiedy już wybrany uczeń odpowie na wszystkie pytania, na słowo START, uczniowie biegną dotknąć przedmiotu, którego nazwa według nich jest zapisana na kartce. Uczniowie, którzy odgadli, co to za przedmiot, zdobywają punkt. 

4. "Wiersz chodzony"
Do tej zabawy najlepiej jest ustawić krzesełka w kole. Każdy z uczniów dostaje czystą kartkę, na górze której zapisuje nazwę jakiegoś przedmiotu. Na znak nauczyciela wszyscy wstają ze swoich krzesełek i kładą na nich swoje kartki. Następnie przechodzą  o jedno miejsce w prawo i na kartce kolegi, w pionowej kolumnie, dopisują przymiotnik, który opisuje przedmiot zapisany na górze kartki. Zabawę kontynuujemy do momentu, kiedy każdy wróci na swoje miejsce. Uczniowie czytają "wiersze", które powstały w trakcie gry.

5. Najdłuższa lista
Dzielimy klasę na grupy 4-5 osobowe. Każda grupa dostaje jeden przedmiot. Uczniowie mają 1 minutę na zapisanie jak największej liczby, opisujących go przymiotników. Po tym czasie, grupy wymieniają się przedmiotami. Kiedy każda z grup opisze każdy przedmiot, sumujemy wszystkie przymiotniki. WYgrywa grupa z największą ich liczbą.

Jakie są Wasze pomysły na naukę części mowy?

2 komentarze:

  1. Mój faworyt:
    4. "Wiersz chodzony"

    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć. Uczę się języków przy użyciu https://preply.com/pl/Leipzig/korepetycje-z-angielskiego.
    Nauczyłem się angielskiego używając tej site. Chciałbym znaleźć dodatkowe źródła, aby ćwiczyć i poprawiać swoją wiedzę i zacząć naukę nowych języków. Jak możesz mi pomóc?

    OdpowiedzUsuń