Zapewne większość z Was zna zabawę "Would You rather". W grze tej, należy wybrać jedną z dwóch możliwości ujętych w pytaniu. Np. "Would you rather be able to teleport anywhere or be able to read minds?".
Moja dzisiejsza propozycja jest oparta na pytaniach tego typu, ale oczywiście do zabawy można wykorzystać dowolne pytania. Polecam poćwiczenie w ten sposób różnych konstrukcji do wyrażania preferencji.
Gra raczej dla starszych uczniów (od 5-6 klasy wzwyż), świetnie się sprawdzi także w grupie dorosłych. Ważne jest, aby pytania były dostosowane do wieku graczy.
Ognisty krąg - gra do nauki wyrażania preferencji
Potrzebne materiały: zwykła talia kart, miska/kapelusz/pudełko (coś do czego można włożyć pytania), lista aktywności przyporządkowanych do poszczególnych kart talii (do pobrania TUTAJ), karty z pytaniami - moje propozycje pytań znajdziesz TUTAJ,
Przebieg gry: na środku klasy ustawiamy ławkę, na której stawiamy pudełko z umieszczonymi w nim pytaniami, dookoła pudełka rozkładamy karty do gry, obrazkami do dołu. W widocznym miejscy umieszczamy listę aktywności do kart z talii. Uczniowie ustawiają się wkole tak, aby ławka znajdowała się w środku koła. Wybieramy osobę, która rozpocznie grę (następnie kontynuujemy zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
Zadaniem gracza jest podejść do ławki i wylosować jedną z kart rozłożonych na ławce i pokazać ją wszystkim. Następnie gracz losuje pytanie z pudełka i wykonuje aktywność, na którą wskazuje karta z talii (każda karta ma przyporządkowane jakieś zadanie np. zapytaj dziewczynę/chłopaka/osobę po Twojej prawej itd.).
Przykład:
Gracz wylosował damę - wybiera zatem jedną dziewczynę z koła i zadaje jej wylosowane pytanie. Dziewczyna oczywiście musi odpowiedzieć.
Kontynuujemy grę do momentu, kiedy każdy będzie miał szansę wylosować pytanie, lub do wyczerpania pytań.
W mojej wersji, większość z pytań jest zabawnych lub niedorzecznych. Takie najlepiej się "sprzedają" na zajęciach, ale oczywiście można wymyślić całkiem poważne pytania. Plik z pytaniami zawiera puste karty, które można wydrukować i wypełnić ręcznie. Warto też poprosić uczniów, aby stworzyli własne pytania.
.
Świetny pomysł na 'nudną' gramatykę. Gratuluję!
OdpowiedzUsuń