poniedziałek, 23 stycznia 2017

Technologia w klasie - jak wykorzystać Skype na lekcjach angielskiego

Zapewne część z Was odkryła już dobrodziejstwo, jakim jest Skype in the classroom. Ja zakochałam się w tym pomyśle od początku. Skype proponuje nam kilka ciekawych metod na wykorzystanie tego programu na szkolnych lekcjach. Na stronie Skype in the classroom znajdziecie takie opcje jak: wirtualne wycieczki po świecie, lekcje tematyczne, możliwość współpracy z nauczycielami i klasami na całym świecie, czy zapraszanie gości, którzy będą opowiadać o konkretnych zagadnieniach. Wszystko to pozwala na urozmaicenie zajęć i wprowadzenie do szkoły nowoczesnych technologii.

 Ja jednak chciałam się skupić tylko na jednej możliwości, którą daje nam Skype -
Mystery Skype. 

Mystery Skype to wirtualna zabawa, która polega na odgadnięciu, w jakim miejscu świata, znajduje się klasa, z którą się połączyliśmy. To w wielkim skrócie oczywiście. W takiej formie, nadaje się raczej dla starszych uczniów (mam na myśli poziom gimnazjum/liceum). Jest rewelacyjnym sposobem na ćwiczenie języka w "naturalnych" warunkach, w trakcie rozmowy z rówieśnikami. Wszystko to brzmi bardzo prosto, jednak w rzeczywistości, do takiej rozgrywki należy się bardzo dobrze przygotować. 

Potrzebne materiały: komputer, mikrofon, kamera, głośniki, najlepiej również projektor, konto na Skype. Poza tymi oczywistymi gadżetami, warto przygotować słowniki, atlasy geograficzne i inne pomoce, które ułatwią uczniom odpowiadanie na pytania przeciwników. 

Przygotowanie: pierwszym krokiem powinno być założenie konta na Skype in the classroom, następnie musimy znaleźć partnerów do gry. To chyba najtrudniejsze zadanie - trzeba wziąć pod uwagę strefy czasowe i jakimś cudem dopasować datę i godzinę zajęć, poza tym uczniowie powinni być mniej więcej na podobnym poziomie edukacji. Na tym etapie warto ustalić z innym nauczycielem, jak ma przebiegać gra - czy będą to pytania Tak/Nie, czy pytania otwarte. Jak będzie wyglądała kolejność zadawania pytań - na zmianę, a może każda klasa po kilka pytań itp. Czy pozwalacie, aby uczniowie zgadywali lokalizację, czy mają ograniczoną liczbę prób.

Kolejny krok to przygotowanie uczniów. Dobrze jest powspółpracować w tym temacie z nauczycielem geografii ;) nasi uczniowie powinni znać podstawowe fakty na temat kraju i regionu, w jakim mieszkają. Pomyślcie też (może w formie burzy mózgów), jakie pytania moglibyście zadać, przygotujcie listę najlepszych pytań.

Jeśli chcecie uniknąć chaosu w trakcie zabawy, warto jest przyporządkować uczniom różne role. Moja propozycja:
- osoby do powitania i pożegnania - ktoś, kto przywita się z partnerami do gry, krótko przedstawi Waszą klasę, a później w miły sposób się pożegna,
- osoby do komunikowania się - ktoś, kto będzie zadawał pytania i przekazywał odpowiedzi na pytania przeciwników (na początek warto wybrać uczniów, którzy czują się swobodnie używając języka),
- poszukiwacze - osoby, które będą podawać odpowiedzi na pytania przeciwników (dobrze aby te osoby miały spory zakres wiedzy z geografii Waszego regionu), poszukujące odpowiedzi w Internecie, atlasach, encyklopediach itd.
- pisarze - osoby, notujące pytania i odpowiedzi, 
- myśliciele - osoby, które na podstawie wskazówek zastanawiają się nad lokalizacją przeciwników, pracują z atlasami/mapami Google, sprawdzają ukształtowanie terenu, klimat itd., na podstawie wskazówek wykluczają niektóre obszary,
- pomocnicy - kilku uczniów, którzy pomagają grupom, które akurat potrzebują pomocy, przekazują informacje pomiędzy grupami itd.
- fotograf - jeśli prowadzicie gazetkę szkolną lub macie stronę internetową szkoły, warto udokumentować takie przedsięwzięcie. 

Przebieg gry:
Kiedy już jesteśmy przygotowani i mamy ustalone zasady zabawy, nie pozostaje nic innego jak zadzwonić do naszych przeciwników i wygrać potyczkę, zgadując ich lokalizację szybciej niż oni odgadną naszą.

Jeżeli wciąż masz wątpliwości polecam video Our first mystery skype



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz