środa, 18 stycznia 2017

Kiedy animatorka uczy angielskiego... - łamiemy szyfry

Dzisiejszy wpis powstał, dzięki szkoleniu animacyjnemu, w którym kiedyś brałam udział. Szkolenie dostarczyło mi mnóstwo inspiracji i pomysłów, które wystarczyło lekko zmodyfikować i wykorzystać do nauczania języka. Pomysł na tę zabawę jest zaczerpnięty z... harcerstwa. 
  Moi uczniowie uwielbiają rozwiązywać wszelkiego rodzaju zagadki, więc ta zabawa bardzo przypadła im do gustu. Proponuję zabawę wprowadzić raczej wśród starszych dzieci (4-6 klasa). W przypadku młodszych uczniów, sprawdza się szyfrowanie pojedynczych słów, lub jednego zdania. Dłuższe wiadomości, zabiorą wiele czasu przy odszyfrowywaniu.


Read the code

Zabawa opiera się na wykorzystaniu szyfru zwanego "czekoladką". Nauczyciel szyfruje dla uczniów wiadomość, a ich zadaniem, na podstawie klucza, jest ją odszyfrować. 
Zwykle, kiedy wykorzystuję tę zabawę, wprowadzam pewne urozmaicenia. Np. dzielę klasę na grupy i każda z nich ma fragment wiadomości, którą następnie mają poskładać w całość. Na podstawie odszyfrowanej wiadomości, uczniowie mają rozwiązać jakieś zadanie lub użyć jej do wykonania ćwiczenia itd. 

Zabawa świetnie nadaje się do ćwiczenia form pisemnych. Wykorzystują ją często do ćwiczenia rozpoznawania różnic pomiędzy listem formalnym i nieformalnym. Wówczas dzielę klasę na kilka grup, rozdaję im klucze do szyfru, a każda z nich odszyfrowuje część listu. Grupy mają ocenić na podstawie użytego słownictwa i konkretnych zwrotów, czy mają fragment listu formalnego czy nieformalnego. Następnie zadaniem klasy jest tak poustawiać swoje fragmenty, aby powstały z nich dwa listy. 


Kluczem do szyfru jest położenie poszczególnych liter w tabeli, które zaznaczamy kropkami. Jak widać, litera A znajduje się po lewej stronie pola, które ma dwa boki (dolny i prawy). Dlatego aby ją zaszyfrować używamy znaku widocznego po lewej stronie przy literze A. Wierzcie mi, że zasada szyfrowania jest niesamowicie prosta i bardzo łatwo dojdziecie do wprawy w szyfrowaniu. Warto pomiędzy pojedynczymi słowami, zamiast przerw, wstawiać pionowe kreski, aby uczniom łatwiej było odczytać tekst

Zdjęcie szyfru zaczerpnięte ze strony:
http://www.zhposolin.pl


Poniżej, znajdziecie przykład zaszyfrowanego słowa (przykład ze strony http://krasnoludkowyrodszyfr.blogspot.com):


Już niebawem na blogu pojawi się walentynkowe zadanie z gotową zaszyfrowaną wiadomością dla uczniów. Zapraszam do śledzenia bloga!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz