Dzisiaj zaproponuję Wam grę, którą moi uczniowie uwielbiają. Często stosuję ją jako grę na koniec lekcji. Zabawa jest odpowiednia dla dzieci od 5 r.ż. Rewelacyjnie sprawdza się przy utrwalaniu poznanego słownictwa i ćwiczeniu wymowy. Do gry można używać słów ze wszystkich możliwych dziedzin. Pomaga przekroczyć bariery w używaniu języka -
zachęca uczniów to głośnego wymawiania angielskich słów.
Do gry potrzebujemy wolnej przestrzeni i muzyki. Im więcej przestrzeni uczniowie będą mogli wykorzystać, tym lepiej. Muzyka, którą wykorzystujemy, powinna
być dostosowana do grupy (jeżeli grupa jest bardzo dynamiczna,
lepiej kiedy muzyka jest nieco spokojniejsza).
Potrzebne
materiały: odpowiednia muzyka, kartki papieru/piankowe
puzzle/szarfy lub inne materiały, które służyć będą jako
„schronienie” dla dzieci. Dość dużo miejsca na sali.
Przebieg
gry: na sali, w odstępach układamy „schronienia”,
powinno ich być o dwa mniej, niż dzieci. Ustalamy, jakiego zakresu
słów będziemy używać (np. poznane ostatnio nazwy zwierząt) oraz
„niebezpieczne słowo” - zwierzę po usłyszeniu nazwy którego,
należy wskoczyć do najbliższego schronienia. Wybieramy jedno
dziecko, które rozpocznie grę (może to być nagroda za zwyciężenie
w innej grze itp.). Włączamy muzykę – w tym czasie pozostałe
dzieci swobodnie poruszają się po sali. Następnie zatrzymujemy
muzykę, wybrane dziecko wymienia nazwę zwierzęcia, jeśli to
„niebezpieczne słowo” zadaniem dzieci jest wskoczenie do
schronienia. Dziecko, które nie zdąży tego zrobić, zastępuje
ucznia mówiącego nazwy. Jeżeli któryś z uczniów wskoczy do
schronienia niepotrzebnie, przy innym, niż „niebezpieczne słowo”,
również zastępuje mówiącego ucznia.
Przydatne
uwagi: zdarza się, że są w grupie uczniowie, którzy
celowo nie znajdują schronienia, lub wskakują do niego
niepotrzebnie, żeby mówić słowa na głos. Wtedy można wprowadzić
element rywalizacji i wspomnieć, że osoba, która ani razu (lub
najmniej razy) zostanie bez schronienia będzie zwycięzcą gry (w
nagrodę może np. rozpocząć grę następnym razem). W przypadku
starszych dzieci i grup, które lubią rywalizację i nie mają z tym
problemu, można wprowadzić element „odpadania” z gry lub omijania kolejki.
Miłej zabawy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz