poniedziałek, 9 stycznia 2017

Gra ruchowa do nauki angielskiego - "Niebezpieczne słowo"

 Dzisiaj zaproponuję Wam grę, którą moi uczniowie uwielbiają. Często stosuję ją jako grę na koniec lekcji.  Zabawa jest odpowiednia dla dzieci od 5 r.ż. Rewelacyjnie sprawdza się przy utrwalaniu poznanego słownictwa i ćwiczeniu wymowy. Do gry można używać słów ze wszystkich możliwych dziedzin. Pomaga przekroczyć bariery w używaniu języka - zachęca uczniów to głośnego wymawiania angielskich słów.
Do gry potrzebujemy wolnej przestrzeni i muzyki. Im więcej przestrzeni uczniowie będą mogli wykorzystać, tym lepiej. Muzyka, którą wykorzystujemy, powinna być dostosowana do grupy (jeżeli grupa jest bardzo dynamiczna, lepiej kiedy muzyka jest nieco spokojniejsza).



Potrzebne materiały: odpowiednia muzyka, kartki papieru/piankowe puzzle/szarfy lub inne materiały, które służyć będą jako „schronienie” dla dzieci. Dość dużo miejsca na sali.



Przebieg gry: na sali, w odstępach układamy „schronienia”, powinno ich być o dwa mniej, niż dzieci. Ustalamy, jakiego zakresu słów będziemy używać (np. poznane ostatnio nazwy zwierząt) oraz „niebezpieczne słowo” - zwierzę po usłyszeniu nazwy którego, należy wskoczyć do najbliższego schronienia. Wybieramy jedno dziecko, które rozpocznie grę (może to być nagroda za zwyciężenie w innej grze itp.). Włączamy muzykę – w tym czasie pozostałe dzieci swobodnie poruszają się po sali. Następnie zatrzymujemy muzykę, wybrane dziecko wymienia nazwę zwierzęcia, jeśli to „niebezpieczne słowo” zadaniem dzieci jest wskoczenie do schronienia. Dziecko, które nie zdąży tego zrobić, zastępuje ucznia mówiącego nazwy. Jeżeli któryś z uczniów wskoczy do schronienia niepotrzebnie, przy innym, niż „niebezpieczne słowo”, również zastępuje mówiącego ucznia.



Przydatne uwagi: zdarza się, że są w grupie uczniowie, którzy celowo nie znajdują schronienia, lub wskakują do niego niepotrzebnie, żeby mówić słowa na głos. Wtedy można wprowadzić element rywalizacji i wspomnieć, że osoba, która ani razu (lub najmniej razy) zostanie bez schronienia będzie zwycięzcą gry (w nagrodę może np. rozpocząć grę następnym razem). W przypadku starszych dzieci i grup, które lubią rywalizację i nie mają z tym problemu, można wprowadzić element „odpadania” z gry lub omijania kolejki. 

Miłej zabawy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz