piątek, 10 listopada 2017

Członkowie rodziny - zabawy dla najmłodszych

  Dziś porcja gier idealnych do wykorzystania na zajęciach o członkach rodziny. Dzięki nim nauczycie dzieciaki nowego słownictwa, lub powtórzycie to, które już znają. Większość z nich nie wymaga żadnego przygotowania.

 Szykujcie swoje karty obrazkowe i do zabawy!

Wesołe rodzinki

Potrzebne materiały: karteczki z obrazkami lub nazwami członków rodziny, gazety lub kartki formatu A3, energiczny podkład muzyczny.

Przebieg zabawy: każdemu dziecku wręczamy karteczkę z obrazkiem lub nazwą członka rodziny, nikt nie pokazuje swojej kartki kolegom. Wszystkich powinno być po równo (np. 5 mam, 5 tatusiów itd.). Liczba członków rodziny jest uzależniona od wielkości klasy, można wykorzystać tylko mamę, tatę i dziecko, a można poszerzyć rodzinę o babcię, dziadka, siostrę itd. Przy liczniejszych rodzinkach jest więcej zabawy :)
Na podłodze rozkładamy kartki z gazet,  (najlepiej z codziennych gazet, w dużym formacie). Włączamy muzykę - dzieci tańczą swobodnie. Zatrzymujemy muzykę - zadaniem dzieci jest skompletować rodzinę, nie pokazując swoich kartek, a jedynie mówiąc "I'm mum" itd. Kiedy rodzina jest w komplecie, ustawia się na jednej z kartek tak, aby wszyscy czlonkowie rodziny się na niej zmieścili i nie dotykali dywanu. Jeżeli komuś się nie uda - rodzina się przewróci, albo ktoś dotknie dywanu - odpada.
Następnie rodzinki składają swoją kartkę na pół. Nauczyciel zbiera kartki z członkami rodziny, miesza je i znów rozdaje. Kontynuujemy zabawę jak wcześniej. Gramy do momentu wyłonienia jednej zwycięskiej rodziny.


Głucha  babcia


Potrzebne materiały: flashcards z członkami  rodziny

Przebieg zabawy: grupa siada na dywanie/macie w jednym końcu  sali. Nauczyciel miesza karty obrazkowe i umieszcza je na podłodze, obrazkami do dołu. Dzieci kolejno losują karty i je nazywają. Wśród  nich nie ma karty z babcią. Nauczyciel pyta "Who is missing?". Kiedy uczniowie powiedzą  "grandma", nauczyciel wyciąga  brakującą kartę  i mówi  "What? " itp. Tak, żeby  dać dzieciom do zrozumienia, że babcia jest głucha. Następnie, przykleja na sobie kartę babci i przechodzi na drugi koniec sali. Stamtąd  pokazuje uczniom karty, udaje, że nie słyszy, co mówią i przekręca ich odpowiedzi, do momentu aż będą wykrzykiwać  nazwy członków rodziny (chyba, że wcześniej  ktoś  z sali obok przyjdzie się poskarżyć na hałas:)  ).

Rodzinne kalambury

Znana i lubiana gra, jednak w wersji z rodziną jest bardzo ciekawa. Zdziwicie się, jak dzieci potrafią naśladować  zwyczaje swoich rodziców czy dziadków. Za każdym razem, kiedy w nią graliśmy było mnóstwo  śmiechu. 

Potrzebne materiały: karty obrazkowe

Przebieg zabawy: dzielimy klasę na dwie drużyny. Na środek  zapraszamy ochotnika z pierwszej  drużyny. Pokazujemy  mu kartę obrazkową. Jego zadaniem jest przedstawić gestami  osobę  z karty. Drużyna, która  odgadnie  jako pierwsza, zdobywa punkt.
 

Zonk!

Potrzebne materiały: karty obrazkowe (członkowie  rodziny i kilka zonków), tablica
Zonki możecie  pobrać  TUTAJ, wystarczy je wydrukować  i przykleić do dowolnych kart obrazkowych tak, żeby ich tył  nie różnił  się od pozostałych kart i nie prześwitywał.

Przebieg zabawy: na tablicy zapisujemy jakieś  hasło  (najlepiej przygotowujemy wszystko zanim uczniowie wejdą  do sali). Na każdą  literę przyczepiamy kartę  obrazkową, nadrukiem do tablicy. Na kilku z nich powinien znaleźć się  zonk. Klasę dzielimy na dwie drużyny. Pierwsza z nich wybiera pole, które chce odkryć.  Jeżeli trafi na zwykłą kartę, nazywa to, co na niej jest i odsłania  literę. Jeśli nie zna odpowiedzi, lub trafi na zonka, kolejka przechodzi na drużynę przeciwną. Hasło może dogadywać tylko Drużyna, której  jest kolej. Kto odgadnie hasło zgarnia punkt.

Egzamin


Potrzebne materiały: karty obrazkowe

Przebieg  zabawy:
klasę  dzielimy na dwie drużyny. Ustawiają się  one w szeregach na przeciwko siebie. Jedna z drużyn gra role egzaminatorów, a druga uczniów.  Pierwszy egzaminator pokazuje "swojemu uczniowi" kartę obrazkową.  Jeśli ją  poprawnie nazwie, zdobywa punkt dla drużyny, jeśli nie, punkt zgarnia egzaminator. Kolejne pary kontynuują grę. Następnie drużyny zmieniają  się miejscami. Wygrywa ta, która  zbierze więcej punktów. 

1 komentarz:

  1. Fajne pomysły na zabawy - udostępniam na swoim blogu.
    Zapraszam do siebie po więcej inspiracji: przedszkouczek.pl

    OdpowiedzUsuń