wtorek, 7 listopada 2017


Zabaw dla najmłodszych nigdy dość. Nawet te ulubione, po jakimś czasie się nudzą. Lektorzy w przedszkolach i podstawówkach głowią się nad tym, jak zmotywować dzieci do nauki i przyciągnąć ich uwagę. Przeżyłam to na własnej skórze, więc mam nadzieję, że nowym zestawem uniwersalnych zabaw, trochę ułatwię Wam pracę :-)

Słowna koszykówka


Potrzebne materiały: zabawkowy kosz, przymocowany do ściany/szafy (z powodzeniem może być zastąpiony koszem na śmieci lub na zabawki, stojącym na podłodze), piłeczki (mogą być tenisowe lub inne, ostatecznie mogą też być papierowe kule. Flashcards lub pytania (dla starszych uczniów), podzielone na 3 części w zależności od trudności.

Przebieg gry: klasę dzielimy na dwie drużyny, na podłodze zaznaczamy trzy linie - najbliższa kosza, daje możliwość rzutu za jeden punkt, po odpowiedzi na najłatwiejsze pytanie, kolejna linia, bardziej oddalona - rzut za dwa punkty itd.
Drużyny grają na zmianę, za każdym razem zmieniają się też aktywni gracze. Gracze najpierw wybierają poziom trudności, następnie jeśli prawidłowo odpowiedzą na pytanie, mogą rzucać piłką. Jeśli trafią, zdobywają punkty.
*można również osobno punktować odpowiedzi oraz rzuty

Potworne zamieszanie


Potrzebne materiały: flashcards z dowolnego zakresu plus karta obrazkowa z potworem.

Przebieg zabawy: umieszczamy kartę z potworem wśród pozostałych tak, aby uczniowie to widzieli. Prosimy, aby usiedli w kole i układamy karty w środku obrazkami do dołu. Mieszamy je dokładnie. Jeśli dzieci usiłują wejść do środka, lub zabierać karty, wystarczy na nich usiąść i odmówić zejścia dopóki wszyscy nie usiądą na miejscach. Zwykle to działa. Następnie wyciągamy jedną z kart, siadamy z nią w kole i zachęcamy dzieci, żeby powiedziały 'show me, please' itp. Wtedy pokazujemy im kartę, a uczniowie nazywają to, co na niej jest. Kontynuujemy zabawę zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kiedy ktoś wylosuje kartę z potworem, zaczyna się 'potworne zamieszanie' - wszyscy chodzą, straszą i wydają dźwięki jak potwory. Na ustalony znak (klaśnięcie, dzwonek...) uspokajamy się i wracamy do gry z nowym zestawem kart.


2 wariant zabawy

Uczniowie po kolei losują po jednej karcie i siadają z nimi w kole tak, żeby nikt inny ich nie widział. Nauczyciel prosi jednego z uczniów 'show me, please'. Uczeń pokazuje kartę, a nauczyciel podaje nazwę. Wybrany uczeń prosi kolejnego itd. Jeśli gracz trafi na osobę z kartą potwora, musi do końca zajęć mówić i poruszać się jak potwór. Najlepsza zabawa jest, kiedy to nauczyciel na nią trafi...

Pojedynek na słowa

Potrzebne materiały: karty obrazkowe

Przebieg zabawy: dzielimy klasę na dwie grupy. Grupy muszą mieć taką samą liczbę osób. Wybieramy po jednym graczu z każdej drużyny. Ustawiamy ich plecami do siebie, wręczamy im po jednej karcie, następnie odliczamy pięć kroków do przodu. Na komendę ready-steady-go, gracze odwracają się do siebie twarzami, trzymając karty obrazkiem w stronę przeciwnika. Kto pierwszy 'strzeli', czyli nazwie rzecz na karcie rywala, ten zdobywa punkt. Kontynuujemy grę do momentu, kiedy każdy spróbuje swoich 

Karciany wyścig

Potrzebne materiały: flashcards

Przebieg zabawy: ustawiamy uczniów w dwóch szeregach, twarzami do siebie. Zachowując między parami spory odstęp. Prosimy, aby dzieci usiadły z prostymi nogami wyciągniętymi przed siebie i dotknęły się stopami. Między stopy wkładamy każdej parze kartę obrazkową. Obaj gracze muszą wiedzieć co jest na karcie. Ustalamy gdzie jest początek i koniec szeregu. 
Kiedy nauczyciel wywoła nazwę rzeczy, którą para ma na karcie, zadaniem uczniów jest jak najszybciej wstać, pobiec dodo początku szeregu, przeskoczyć nogi pozostałych graczy, aż do końca szeregu i wrócić na swoje miejsce za plecami dzieci. Kto zrobi to szybciej, zdobywa punkt. Kto się pomyli i nie wstanie, lub wstanie w złym momencie, ten punkt traci.

Wesoły autobus

Potrzebne materiały: flashcards, żywy podkład muzyczny, opcjonalnie kierownica, czapka maszynisty lub podobny gadżet.

Przebieg zabawy: nauczyciel odgrywa kierowcę autobusu. Dzieci ustawiają się w rozsypce. Nauczyciel 'podjeżdża' do nich w przypadkowej kolejności, pokazuje jedną z kart. Jeśli uczeń poprawnie ją nazwie, 'wsiada do autobusu', czyli łapie poprzednika za biodra/ramiona. Autobus jeździ dopóki nie zabierze wszystkich dzieci. Wtedy może przekroczyć prędkość i się 'rozbić' ( wszyscy lądują na ziemi w teatralnym stylu).

Kółko, krzyżyk, człowiek...

Potrzebne materiały: duże kółka i krzyżyki wycięte z papieru, flashcards, taśma klejąca nieprzezroczysta.

Przebieg zabawy: Na podłodze organizujemy planszę do tic tac toe (na przykład używając taśmy klejącej). Wybieramy 9 uczniów i dajemy im po jednej karcie. Uczniowie zajmują miejsca na planszy. Pozostałych dzielimy na dwie grupy, dajemy im kółka i krzyżyki. Pierwsza grupa wybiera pole, na którym chce postawić znaczek. Uczeń z tego pola pokazuje gestami, co ma na karcie. Drużyna ma 3 szanse na odgadnięcie. Jeżeli im się uda, stawiają swój znak, a uczeń schodzi z planszy. Warto zmieniać uczniów z planszy, by oni też mogli zgadywać. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz