wtorek, 20 lutego 2018

Zabawy z kartami obrazkowymi - niezastąpione flashcards na angielskim


Dzisiejszy wpis przypadnie do szczególnie do gustu nauczycielom przedszkoli i klas 1-3. W tym okresie nie wyobrażam sobie pracy z dziećmi bez kart obrazkowych. Poniżej znajdziecie garść pomysłów na ich ciekawe wykorzystanie.



Zabawy z kartami obrazkowymi 


Głucha  babcia


Potrzebne materiały: flashcards z członkami  rodziny

Przebieg zabawy: grupa siada na dywanie/macie w jednym końcu  sali. Nauczyciel miesza karty obrazkowe i umieszcza je na podłodze, obrazkami do dołu. Dzieci kolejno losują karty i je nazywają. Wśród  nich nie ma karty z babcią. Nauczyciel pyta "Who is missing?". Kiedy uczniowie powiedzą  "grandma", nauczyciel wyciąga  brakującą kartę  i mówi  "What? " itp. Tak, żeby  dać dzieciom do zrozumienia, że babcia jest głucha. Następnie, przykleja na sobie kartę babci i przechodzi na drugi koniec sali. Stamtąd  pokazuje uczniom karty, udaje, że nie słyszy, co mówią i przekręca ich odpowiedzi, do momentu aż będą wykrzykiwać  nazwy członków rodziny (chyba, że wcześniej  ktoś  z sali obok przyjdzie się poskarżyć na hałas:)  ).


Rodzinne kalambury


Znana i lubiana gra, jednak w wersji z rodziną jest bardzo ciekawa. Zdziwicie się, jak dzieci potrafią naśladować  zwyczaje swoich rodziców czy dziadków. Za każdym razem, kiedy w nią graliśmy było mnóstwo  śmiechu. 

Potrzebne materiały: karty obrazkowe

Przebieg zabawy: dzielimy klasę na dwie drużyny. Na środek  zapraszamy ochotnika z pierwszej  drużyny. Pokazujemy  mu kartę obrazkową. Jego zadaniem jest przedstawić gestami  osobę  z karty. Drużyna, która  odgadnie  jako pierwsza, zdobywa punkt.
 

Zonk!


Potrzebne materiały: karty obrazkowe (członkowie  rodziny i kilka zonków), tablica
Zonki możecie  pobrać  TUTAJ, wystarczy je wydrukować  i przykleić do dowolnych kart obrazkowych tak, żeby ich tył  nie różnił  się od pozostałych kart i nie prześwitywał.
 
Przebieg zabawy: na tablicy zapisujemy jakieś  hasło  (najlepiej przygotowujemy wszystko zanim uczniowie wejdą  do sali). Na każdą  literę przyczepiamy kartę  obrazkową, nadrukiem do tablicy. Na kilku z nich powinien znaleźć się  zonk. Klasę dzielimy na dwie drużyny. Pierwsza z nich wybiera pole, które chce odkryć.  Jeżeli trafi na zwykłą kartę, nazywa to, co na niej jest i odsłania  literę. Jeśli nie zna odpowiedzi, lub trafi na zonka, kolejka przechodzi na drużynę przeciwną. Hasło może dogadywać tylko Drużyna, której  jest kolej. Kto odgadnie hasło zgarnia punkt.
 


Egzamin


Potrzebne materiały: karty obrazkowe
 
Przebieg  zabawy:
 klasę  dzielimy na dwie drużyny. Ustawiają się  one w szeregach na przeciwko siebie. Jedna z drużyn gra role egzaminatorów, a druga uczniów.  Pierwszy egzaminator pokazuje "swojemu uczniowi" kartę obrazkową.  Jeśli ją  poprawnie nazwie, zdobywa punkt dla drużyny, jeśli nie, punkt zgarnia egzaminator. Kolejne pary kontynuują grę. Następnie drużyny zmieniają  się miejscami. Wygrywa ta, która  zbierze więcej punktów. 


Deszczowa wyspa - gra do powtórki pogody i nazw zwierząt


Potrzebne materiały: karty obrazkowe z pogodą i zwierzętami, duże kartki papieru z narysowanymi wyspami najlepiej format A3)

Przebieg gry: dzielimy klasę na grupy (około 4-6 osobowe), każdej grupie wręczamy kartkę z rysunkiem wyspy. W każdej rundzie bierze udział po jednym przedstawicielu z każdej grupy. Nauczyciel pokazuje graczom kartę obrazkową (np. raining), ten, który najszybciej ją nazwie, ten zabiera kartę. Jego grupa może wówczas narysować nad swoją wyspą deszcz. Na tej samej zasadzie dodajemy do wyspy zwierzęta lub inne elementy. Wygrywa drużyna, która ma najwięcej elementów na swojej wyspie.

Wieża pogodowa


Potrzebne materiały: karty obrazkowe, klocki

Przebieg gry: uczniowie siadają w kole, dzielimy ich na grupy w zależności od liczebności klasy. W środku koła nauczyciel buduje wieżę z klocków, z tym, że pomiędzy "piętrami" wieży znajdują się karty obrazkowe. Przedstawiciele grup, kolejno starają się wyciągnąć po jednej karcie obrazkowej, nie burząc wieży. Jeżeli im się uda, nazywają rzecz na karcie, zabierają kartę i zdobywają punkt. Jeżeli nie, odbudowują wieżę ;)
Wygrywa ten, kto ma najwięcej punktów.

It's raining

Cel gry: utrwalenie słownictwa, ćwiczenie wymowy i rozumienia ze słuchu. Szczególnie pomocna w utrwalaniu nazw miesięcy, dni tygodnia, pogody.

Potrzebne materiały: karty obrazkowe lub wyrazowe do danego zakresu słownictwa, masa papierowa lub taśma klejąca do przyczepiania kart, podkład muzyczny. 
Przykładowe karty z pogodą znajdziesz TUTAJ

Przebieg gry: nauczyciel rozkłada karty obrazkowe lub wyrazowe w różnych miejscach sali i włącza podkład muzyczny. Uczniowie, w czasie trwania muzyki poruszają się swobodnie po sali. Kiedy nauczyciel zatrzyma nagranie, stają bez ruchu. Następnie nauczyciel, lub wyznaczony uczeń mówi zdanie, np. „It's raining.”/”It's Saturday.” itp., a zadaniem uczniów jest jak najszybciej odnaleźć w klasie daną kartą i stanąć obok niej. 

Hot&cold

Cel gry: utrwalenie słownictwa, poznanie określeń „hot” i „cold”. Powtórzenie słownictwa z lekcji.

Potrzebne materiały: karty obrazkowe, lub przedmioty, których będziemy szukać. 
Przykładowe minikarty, darmowe i gotowe do druku, znajdziesz TUTAJ


Przebieg gry: nauczyciel prosi jednego z uczniów o wyjście z klasy, w tym czasie chowa kartę obrazkową lub przedmiot tak, żeby pozostali uczniowie wiedzieli, gdzie się znajduje. Zapraszamy ucznia z powrotem do klasy. Jego zadaniem jest odnaleźć schowaną rzecz, opierając się na podpowiedziach reszty uczniów - „hot”, kiedy się do niej zbliża i „cold”, kiedy się od niej oddala.

Przydatne informacje: ciekawym urozmaiceniem będzie porozkładanie w klasie wielu kart wyrazowych. Dzięki temu, uczeń, który szuka karty będzie się musiał wykazać znajomością słownictwa i przynieść konkretną kartę, mimo tego, że znajdzie też inne. Dodatkową atrakcją są dziwne miejsca, w których chowamy karty. Wierzcie mi, najciemniej pod latarnią - moi uczniowie mięli największy problem z odnalezieniem karty, która wisiała na klasowej gazetce.


Stonoga


Potrzebne materiały: karty obrazkowe, tablica, markery.


Przebieg gry: nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich wybiera sobie nazwę (np. „butterflies”, „dogs”). Dzielimy tablicę na dwie części. Na każdej z nich rysujemy stonogę bez nóg, będziemy je dorysowywać, po zdobyciu punktów. Ustalamy, która grupa rozpocznie grę. Jej zadaniem jest nazwać przedmiot, znajdujący się na karcie obrazkowej, pokazanej przez nauczyciela. Jeżeli uczniowie odpowiedzą prawidłowo, zdobywają punkt – dorysowujemy stonodze jedną nogę. Drużyny odpowiadają na zmianę. Wygrywa ta, której stonoga ma więcej nóg.



Przydatne uwagi: do gry możesz wprowadzić punkty bonusowe. Taki punkt otrzyma drużyna, która (kiedy już wykorzystasz wszystkie karty obrazkowe), poda dodatkowe słowo związane z omawianą tematyką. Słowo mogło się pojawić na zajęciach, uczniowie mogli też specjalnie przygotować się do gry. Warto więc zapowiedzieć przed zajęciami, że będziecie grać. Wówczas uczniowie chętnie szukają nowego słownictwa i uczą się go na pamięć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz