Dzisiejszy wpis przypadnie do szczególnie do gustu nauczycielom przedszkoli i klas 1-3. W tym okresie nie wyobrażam sobie pracy z dziećmi bez kart obrazkowych. Poniżej znajdziecie garść pomysłów na ich ciekawe wykorzystanie.
Zabawy z kartami obrazkowymi
Głucha babcia
Potrzebne materiały: flashcards z członkami rodziny
Przebieg zabawy: grupa siada na dywanie/macie w jednym końcu sali. Nauczyciel miesza karty obrazkowe i umieszcza je na podłodze, obrazkami do dołu. Dzieci kolejno losują karty i je nazywają. Wśród nich nie ma karty z babcią. Nauczyciel pyta "Who is missing?". Kiedy uczniowie powiedzą "grandma", nauczyciel wyciąga brakującą kartę i mówi "What? " itp. Tak, żeby dać dzieciom do zrozumienia, że babcia jest głucha. Następnie, przykleja na sobie kartę babci i przechodzi na drugi koniec sali. Stamtąd pokazuje uczniom karty, udaje, że nie słyszy, co mówią i przekręca ich odpowiedzi, do momentu aż będą wykrzykiwać nazwy członków rodziny (chyba, że wcześniej ktoś z sali obok przyjdzie się poskarżyć na hałas:) ).
Rodzinne kalambury
Znana i lubiana gra, jednak w wersji z rodziną jest bardzo ciekawa. Zdziwicie się, jak dzieci potrafią naśladować zwyczaje swoich rodziców czy dziadków. Za każdym razem, kiedy w nią graliśmy było mnóstwo śmiechu.
Potrzebne materiały: karty obrazkowe
Przebieg zabawy: dzielimy klasę na dwie drużyny. Na środek zapraszamy ochotnika z pierwszej drużyny. Pokazujemy mu kartę obrazkową. Jego zadaniem jest przedstawić gestami osobę z karty. Drużyna, która odgadnie jako pierwsza, zdobywa punkt.
Zonk!
Potrzebne materiały: karty obrazkowe (członkowie rodziny i kilka zonków), tablica
Zonki możecie pobrać TUTAJ, wystarczy je wydrukować i przykleić do dowolnych kart obrazkowych tak, żeby ich tył nie różnił się od pozostałych kart i nie prześwitywał.
Przebieg zabawy: na tablicy zapisujemy jakieś hasło (najlepiej przygotowujemy wszystko zanim uczniowie wejdą do sali). Na każdą literę przyczepiamy kartę obrazkową, nadrukiem do tablicy. Na kilku z nich powinien znaleźć się zonk. Klasę dzielimy na dwie drużyny. Pierwsza z nich wybiera pole, które chce odkryć. Jeżeli trafi na zwykłą kartę, nazywa to, co na niej jest i odsłania literę. Jeśli nie zna odpowiedzi, lub trafi na zonka, kolejka przechodzi na drużynę przeciwną. Hasło może dogadywać tylko Drużyna, której jest kolej. Kto odgadnie hasło zgarnia punkt.
Zonki możecie pobrać TUTAJ, wystarczy je wydrukować i przykleić do dowolnych kart obrazkowych tak, żeby ich tył nie różnił się od pozostałych kart i nie prześwitywał.
Przebieg zabawy: na tablicy zapisujemy jakieś hasło (najlepiej przygotowujemy wszystko zanim uczniowie wejdą do sali). Na każdą literę przyczepiamy kartę obrazkową, nadrukiem do tablicy. Na kilku z nich powinien znaleźć się zonk. Klasę dzielimy na dwie drużyny. Pierwsza z nich wybiera pole, które chce odkryć. Jeżeli trafi na zwykłą kartę, nazywa to, co na niej jest i odsłania literę. Jeśli nie zna odpowiedzi, lub trafi na zonka, kolejka przechodzi na drużynę przeciwną. Hasło może dogadywać tylko Drużyna, której jest kolej. Kto odgadnie hasło zgarnia punkt.
Egzamin
Potrzebne materiały: karty obrazkowe
Przebieg zabawy: klasę dzielimy na dwie drużyny. Ustawiają się one w szeregach na przeciwko siebie. Jedna z drużyn gra role egzaminatorów, a druga uczniów. Pierwszy egzaminator pokazuje "swojemu uczniowi" kartę obrazkową. Jeśli ją poprawnie nazwie, zdobywa punkt dla drużyny, jeśli nie, punkt zgarnia egzaminator. Kolejne pary kontynuują grę. Następnie drużyny zmieniają się miejscami. Wygrywa ta, która zbierze więcej punktów.
Deszczowa wyspa - gra do powtórki pogody i nazw zwierząt
Potrzebne materiały: karty obrazkowe z pogodą i zwierzętami, duże kartki papieru z narysowanymi wyspami najlepiej format A3)
Przebieg gry: dzielimy klasę na grupy (około 4-6 osobowe), każdej grupie wręczamy kartkę z rysunkiem wyspy. W każdej rundzie bierze udział po jednym przedstawicielu z każdej grupy. Nauczyciel pokazuje graczom kartę obrazkową (np. raining), ten, który najszybciej ją nazwie, ten zabiera kartę. Jego grupa może wówczas narysować nad swoją wyspą deszcz. Na tej samej zasadzie dodajemy do wyspy zwierzęta lub inne elementy. Wygrywa drużyna, która ma najwięcej elementów na swojej wyspie.
Wieża pogodowa
Potrzebne materiały: karty obrazkowe, klocki
Przebieg gry: uczniowie siadają w kole, dzielimy ich na grupy w zależności od liczebności klasy. W środku koła nauczyciel buduje wieżę z klocków, z tym, że pomiędzy "piętrami" wieży znajdują się karty obrazkowe. Przedstawiciele grup, kolejno starają się wyciągnąć po jednej karcie obrazkowej, nie burząc wieży. Jeżeli im się uda, nazywają rzecz na karcie, zabierają kartę i zdobywają punkt. Jeżeli nie, odbudowują wieżę ;)
Wygrywa ten, kto ma najwięcej punktów.
It's raining
Cel gry: utrwalenie słownictwa, ćwiczenie wymowy i rozumienia ze słuchu. Szczególnie pomocna w utrwalaniu nazw miesięcy, dni tygodnia, pogody.
Potrzebne materiały: karty obrazkowe lub wyrazowe do danego zakresu słownictwa, masa papierowa lub taśma klejąca do przyczepiania kart, podkład muzyczny.
Przykładowe karty z pogodą znajdziesz TUTAJ
Przebieg gry: nauczyciel rozkłada karty obrazkowe lub wyrazowe w różnych miejscach sali i włącza podkład muzyczny. Uczniowie, w czasie trwania muzyki poruszają się swobodnie po sali. Kiedy nauczyciel zatrzyma nagranie, stają bez ruchu. Następnie nauczyciel, lub wyznaczony uczeń mówi zdanie, np. „It's raining.”/”It's Saturday.” itp., a zadaniem uczniów jest jak najszybciej odnaleźć w klasie daną kartą i stanąć obok niej.
Hot&cold
Cel gry: utrwalenie słownictwa, poznanie określeń „hot” i „cold”. Powtórzenie słownictwa z lekcji.
Potrzebne materiały: karty obrazkowe, lub przedmioty, których będziemy szukać.
Przykładowe minikarty, darmowe i gotowe do druku, znajdziesz TUTAJ
Przebieg gry: nauczyciel prosi jednego z uczniów o wyjście z klasy, w tym czasie chowa kartę obrazkową lub przedmiot tak, żeby pozostali uczniowie wiedzieli, gdzie się znajduje. Zapraszamy ucznia z powrotem do klasy. Jego zadaniem jest odnaleźć schowaną rzecz, opierając się na podpowiedziach reszty uczniów - „hot”, kiedy się do niej zbliża i „cold”, kiedy się od niej oddala.
Przydatne informacje: ciekawym urozmaiceniem będzie porozkładanie w klasie wielu kart wyrazowych. Dzięki temu, uczeń, który szuka karty będzie się musiał wykazać znajomością słownictwa i przynieść konkretną kartę, mimo tego, że znajdzie też inne. Dodatkową atrakcją są dziwne miejsca, w których chowamy karty. Wierzcie mi, najciemniej pod latarnią - moi uczniowie mięli największy problem z odnalezieniem karty, która wisiała na klasowej gazetce.
Stonoga
Potrzebne materiały: karty obrazkowe, tablica, markery.
Przebieg gry: nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich wybiera sobie nazwę (np. „butterflies”, „dogs”). Dzielimy tablicę na dwie części. Na każdej z nich rysujemy stonogę bez nóg, będziemy je dorysowywać, po zdobyciu punktów. Ustalamy, która grupa rozpocznie grę. Jej zadaniem jest nazwać przedmiot, znajdujący się na karcie obrazkowej, pokazanej przez nauczyciela. Jeżeli uczniowie odpowiedzą prawidłowo, zdobywają punkt – dorysowujemy stonodze jedną nogę. Drużyny odpowiadają na zmianę. Wygrywa ta, której stonoga ma więcej nóg.
Przydatne uwagi: do gry możesz wprowadzić punkty bonusowe. Taki punkt otrzyma drużyna, która (kiedy już wykorzystasz wszystkie karty obrazkowe), poda dodatkowe słowo związane z omawianą tematyką. Słowo mogło się pojawić na zajęciach, uczniowie mogli też specjalnie przygotować się do gry. Warto więc zapowiedzieć przed zajęciami, że będziecie grać. Wówczas uczniowie chętnie szukają nowego słownictwa i uczą się go na pamięć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz